Do českých kin se začátkem prosince dostala na Berlinale oceněná dokumentární esej Perleťový knoflík režiséra Patricia Guzmána.
Perleťový knoflík je druhou dokumentární esejí, v nichž Patricio Guzmán rozjímá o historii své země prostřednictvím fenoménu, jenž výrazně určuje její ráz. V Nostalgia de la luz (2010) to bylo světlo z hvězd, které filmaře provázelo na cestě za traumatickým dědictvím pinochetovského režimu, v Perleťovém knoflíku si zvolil vodu. Zlomky vzpomínek, strhující scenérie a vizionářské pohledy do hlubin kosmu se ve filmu skládají v podmanivý celek, podbarvený autorovým emotivním komentářem.
Patricio Guzmán je významný chilský dokumentarista, jehož tvorba je výrazně spojená s kritickou reflexí období vlády diktátora Augusto Pinocheta. Guzmán inklinuje k subjektivní a lyrické formě, když ve svých dokumentech prolíná výraznou výtvarnou stránku s naléhavým autorským komentářem, který vzniká souběžně se střihovou skladbou filmu. Guzmán ve své tvorbě volně kombinuje různé roviny: historii, astronomii, etnologii, politiku, mystiku i poezii. Mezi jeho nejvýraznější filmy patří trilogie La batalla de Chile (1975, 1977, 1979), biograficky laděný snímek Salvador Allende (2004) a rozmáchlá meditativní esej Nostalgia de la luz (2010). Režisér v současnosti žije ve Francii.